مصرف ۱۰ درصد از گازوییل کشور در بخش کشاورزی

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه روستاها نیازمند احداث زیرساخت‌های توزیع (جایگاه) سوخت ماشین‌آلات کشاورزی هستند، گفت: ۱۰ درصد از گازوییل کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

به گزارش روز شنبه اگزیم نیوز از وزارت جهاد کشاورزی، «کامبیز عباسی» سوخت مورد نیاز بخش کشاورزی را سالانه حدود ۳.۸ میلیارد لیتر عنوان کرد و افزود: از این میزان نزدیک به ۲.۴ میلیارد لیتر گازوییل در حوزه مکانیزاسیون مصرف می‌شود؛ به این ترتیب معادل ۱۰ درصد گازوییل مصرفی کل کشور در بخش کشاورزی است.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی اظهار داشت: ایجاد زیرساخت ها و جایگاه های توزیع سوخت برای ماشین های کشاورزی طی دهه های گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته و این در حالی است که شأن بخش کشاورزی و جامعه روستایی باید مانند جامعه شهری در دریافت سوخت حفظ شود.

عباسی تصریح کرد: در حال حاضر برخی فروشندگی‌ها در روستاها برای توزیع سوخت ماشین های کشاورزی مستقر هستند که لوازم و امکانات مناسب برای توزیع سوخت ندارند و کشاورزان برای تحویل سوخت با محدودیت روبرو هستند.

وی تحویل سوخت به کشاورزان در قالب حواله توسط این فروشندگی ها را از دیگر مشکلات در حوزه سوخت رسانی به بخش مکانیزاسیون دانست و گفت: هر لحظه احتمال ابطال حواله های سوخت و عدم تحویل آن توسط فروشندگی ها وجود دارد و موجب می شود کشاورزان گاهی به سوخت مورد نیاز خود دست پیدا نکنند.

عباسی از مسوولان وزارت نفت و نمایندگان مجلس خواست با توجه به توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و نقش آن در تامین امنیت غذایی برای ایجاد جایگاه های سوخت ماشین های کشاورزی در روستاها برنامه ریزی و اقدام کنند تا امکانات در این جایگاه ها مانند جامعه شهری فراهم و فرآیند تحویل سوخت به کشاورزان تسهیل شود.

وی پیشنهاد داد: احداث زیرساخت های توزیع سوخت ماشین های کشاورزی در فاز نخست از قطب های تولید شروع شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی درباره صدور کارت سوخت برای کشاورزان گفت: اگر ماشین های کشاورزی پلاک دار شوند، کشاورزان محدودیتی برای دریافت کارت سوخت نخواهند داشت.

وی با بیان اینکه ظرف پنج سال گذشته ۴۳۰ هزار دستگاه تراکتور و کمباین کشور نیز پلاک گذاری شده است، گفت: نزدیک به ۱۶۰ هزار تا ۱۷۰ هزار دستگاه تراکتور و کمباین دیگر برای پلاک گذاری باقی مانده و امیدواریم تا اوایل سال ۱۴۰۱ پلاک گذاری این ماشین ها نیز با همکاری پلیس راهور انجام  و کل ماشین های کشاورزی سند دار و هویت دار شوند.

عباسی ادامه داد: با پلاک دار شدن ماشین های کشاورزی، فرآیند توزیع و تامین سوخت، تسهیل و بخشی از مشکلات در حوزه سوخت برطرف خواهد شد.

تزریق سهمیه سوخت تراکتور و کمباین ها در کارت سوخت کشاورزان 

وی اضافه کرد: ما به دنبال این هستیم سهمیه سوخت تمام تراکتور و کمباین های کشور در کارت سوخت کشاورزان تزریق شود.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: در حال حاضر کشاورزان، کارت سوخت ندارند و ممکن است برای بعضی از ماشین های کشاورزی جدید، کارت سوخت صادر شده باشد که فعال نیست.

وی افزود: امسال وزارت جهاد کشاورزی در راستای تسهیل دریافت سوخت با همکاری شرکت پخش فرآورده های نفتی به صورت پایلوت در پنج استان کشور در قالب کارت بانکی، سوخت مورد نیاز کشاورزان را تزریق کرد که نتیجه اش مثبت بود.

عباسی مصوبه اخیر مجلس در مورد واگذاری مسوولیت تعیین میزان سوخت مورد نیاز ماشین ها و واحدهای کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی و همچنین حذف شرط بیمه نامه برای پلاک اولی ها در قالب طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی را مثبت ارزیابی کرد و اظهارداشت: این مصوبه مجلس می تواند در امور توسعه بخش مکانیزاسیون کشاورزی و تامین امنیت غذایی موثر و تسهیل گر باشد.

وی با بیان اینکه دستورالعمل برآورد سوخت مورد نیاز بخش کشاورزی تدوین شده است، گفت: وزارت جهاد کشاورزی دستورالعمل فنی جامعی بر اساس سطح زیر کشت، میزان تولید، تعداد و توان تراکتور و کمباین و ساعات عملیات کشاورزی تهیه کرده که مورد توافق شرکت پخش فرآورده های نفتی نیز هست.

عباسی افزود: حوزه سوخت کشور در گذشته با توجه به وضعیت کشور، سهمیه سوخت بخش کشاورزی را ممیزی می کرد، اما با لازم الاجرا شدن مصوبه مجلس در زمینه "تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولیدات کشاورزی، هر میزان سوختی که وزارت جهاد کشاورزی مشخص و تعیین کند باید توسط حوزه سوخت کشور به کشاورزان تحویل شود.

طبق آمارها مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، در نیمه اول امسال دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان معادل ۸۷ درصد  تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون در جهت تامین و تدارک ماشین‌ها، ادوات و تجهیزات کشاورزی در حوزه های زراعت، باغبانی، دام، طیور و آبزی پروری جذب شده است.

نخستین خط اعتباری در سال ۹۲ به ظرفیت هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال، خط دوم به میزان هشت هزار میلیارد ریال در سال ۹۳، خط سوم به میزان ۱۰ هزار میلیارد ریال در سال ۹۴، خط اعتباری چهارم به مبلغ ۱۲ هزار میلیارد ریال در سال ۹۵، خط اعتباری پنجم در سال ۹۶ به مبلغ  ۱۵ هزار میلیارد ریال، خط اعتباری ششم در سال ۹۷ به مبلغ ۱۵ هزار میلیارد ریال و خط اعتباری هفتم در سال ۹۸  به مبلغ یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و در سال ۹۹ خط اعتباری هشتم به مبلغ دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

آمارها نشان می‌دهد سالیانه ۲۵ هزار میلیارد ریال تقاضای تسهیلات برای توسعه و نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی وجود دارد.

کد خبر 47073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =